Bine v-am regasit! Astazi as vrea sa va
spun cateva lucruri despre transportul in Calgary.
Calgary este un oras foarte intins,
construit parca doar pe orizontala, centrul fiind cel mai “vertical” punct al
sau. Asta pentru ca spatiul nu o problema aici. Este un oras care a fost
conceput mai mult pentru masini decat pentru transportul in comun, dar, in
ultimii ani, odata cu cresterea numarului de oameni atrasi aici de
oportunitatile de locuri de munca, cheltuielile cu infrastructura au crescut si
ele foarte mult, asa ca au inceput sa construiasca si pe verticala.
Orasul este impartit in 4 zone: NV, NE, SV
si SE. De la N la S este impartit de Centre Street si Macleod Trail, iar de la
V la E de TransCanda, Bow River si Bow Trail.
Cateva autostrazi mari strabat orasul in
toate directiile: Stoney Trail (un fel de centura a orasului), Deerfoot Trail
(N-S), Crowchild Trail (NV-SE), Glenmore Trail (V-E), MacLeod Trail (N-S) si nu
in ultimul rand, TransCanada (V-E), autostrada care strabate toata Canada de la
o coasta la alta. Se simte in numele lor influenta primelor natii (First
Nations, cum le spune acum triburilor de indieni cu pene de pe la noi). Cam
toate au 2-3 benzi pe sens si limita de viteza este de 80-100 de km/h.
Cele mai multe artere in Calgary sunt
aranjate sub forma unui caroiaj: bulevardele strabat orasul de la V la E iar
strazile de la N la S (majoritatea sunt numerotate). Nume au mai mult cele din
cartiere.
Transportul in comun se face cu trenul (un
fel de metrou de suprafata) sau autobuzele.
Trenul are doar 2 rute deocamdata care se
intersecteaza in centru, unde transportul este gratuit (5 statii). Este cea mai
utilizata modalitate de transport, fiind cea mai eficienta si rapida.
Interesant este ca toata energia electrica folosita de tren este produsa de
centrale eoliene.
Reteaua de autobuze este, evident, mult mai
extinsa pentru a acoperi aproape toate cartierele din oras. Spun aproape toata
pentru ca sunt inca zone in care doar cu masina poti ajunge. De cateva luni
Calgary Transit a inceput un proiect de inlocuire a autobuzelor cu unele care
folosesc gazul lichefiat drept combustibil din ratiuni de cost si poluare.
Autobuzele au un orar strict, cu ore clare la care trec prin statii, asa ca
stii exact cand trebuie sa pleci din casa ca sa ajungi la timp la autobuz.
Importanta acestui lucru o intelegi de obicei iarna, cand nu trebuie sa stai
10-15-20 de minute in statie la -35 J Chiar am
citit o gluma haioasa scrisa de o persoana care obisnuia sa ia autobuzul: Simt
cum ma cuprinde emotia vazand autobuzul venind cand afara sunt -30 de grade!
Asta da relatie “calduroasa” cu un simplu autobuz…
Pentru a incuraja utilizarea transportului
in comun, langa aproape toate statiile de tren sunt construite parcari numite “Park
and Ride”. Acestea sunt foarte populare pentru ca sunt gratis iar cele din
centru (Downtown) sunt foarte scumpe (printre cele mai scumpe din America de
Nord, din pacate), asa ca foarta multa lume vine cu masina pana la “Park and
Ride” si apoi ia trenul sau autobuzul.
Costul transportului in comun nu este mic,
dar nici de speriat. Un bilet pentru adulti costa $3 si poate fi folosit pentru
orice mijloc de transport timp de 90 de minute. Un abonament lunar este $94.
Copiii pana in 6 ani calatoresc gratuit, iar tinerii (6-18 ani) platesc un
tarif redus. Deasemenea, persoanele in varsta (seniori peste 65 de ani) platesc
un tarif mult mai mic decat cel normal.
Cand vremea o permite, Calgary este raiul
biciclistilor. De curand am citit ca orasul nostru are cea mai extinsa retea de
piste de biciclete din America de Nord (aproape 1.000 de km). Unele din aceste
piste sunt chiar deszapezite pe timp de iarna de catre primarie. Reteaua este
vasta si cuprinde piste construite separat sau delimitate pe partea dreapta a
unora dintre artere.
La final as vrea sa mentionez cateva din
regulile de circulatie putin diferite (cred eu ca in bine) fata de ce stiam din
Romania.
- Primul lucru care te pune putin in dificultate sunt semafoarele, care sunt montate pe partea cealalta a intersectiei. Practic nu opresti “la semafor”, ci “la intersectie”. La inceput, obisnuit fiind sa ma duc pana aprope de semafor sa opresc, intram deja in intersectie. Te obisnuiesti repede insa, mai ales ca e mai comod sa vezi semaforul mai de departe in loc sa-ti sucesti gatul sa vezi cand se face verde…
- Tot legat de semafoare, in mai toate intersectiile mari sunt semafoare speciale pentru virajul la stanga. Intai pleaca masinile care vor sa faca stanga din ambele sensuri si apoi trec cele care vor sa mearga inainte. E o solutie foarte buna sa nu se produca blocaje prin intersectii.
- Poti sa treci pe rosu! Nu tot timpul. Doar cand faci viraj la dreapta J Si asta numai dupa ce te opresti si te asiguri, evident.
- In general, restrictia de viteza in zonele rezidentiale este de 50 de km/h. Sunt anumite zone insa in care restrictia este de 30 de km/h. Zonele cu locuri de joaca (Playground Zone) si zonele din apropierea scolilor (School Zone). Aceste zone sunt luate foarte serios in considerare si se dau amenzi multe si mari daca nu respecti limita de viteza.
Asadar, pot sa va spun ca transportul in
Calgary este foarte lejer comparat cu cel din Targoviste, soferii sunt foarte
respectuosi si rabdatori, transportul in comun destul de bine pus la punct, iar
claxoane am auzit doar in situatii limita (vreo 10-20 in astia aproape 3 ani).
Cel mai mult ma bucur de pistele de biciclete pe care
de-abia asteptam sa le luam cu asalt cand se mai incalzeste putin.
Toate cele bune din Calgary!
Radu
Da, ai dreptate, sunt zile in Targ cand parca nici in capitala - unde am fost de curand - nu este asa aglomeratie. Noroc, ca aici, masina o folosesti doar la cumparaturi. In rest pt. servici, vizitat prieteni etc. orasul e destul de mic ca sa-l strabati pe jos :).
ReplyDelete